Elektronika modelarska

System FPV


Otwieramy nowy sezon z nową wersja Systemu FPV. Oprócz wielu drobnych udoskonaleń takich jak obsługa systemu satelitarnego GALILEO z nowym modułem GNSS, rozszerzony monitor kanałów RC czy możliwość wyzwalania menu dowolnym kanałem, opisanych szczegółowo w dokumencie Zmiany 2.70, ta wersja wspiera protokół MavLink pozwalając używać OSD w innych systemach. Pełny opis funkcjonalności oraz sposób połączenia OSD z kontrolerem lotu jest dostępny w dokumencie: MavLink support in Pitlab FPV System 2.70.pdf

 

Niedawno wprowadzany moduł Quectel'a L86 miał kilka wad, między innymi widział tylko do 9 satelitów i zdarzały się zacięcia podczas pracy, więc pod koniec roku rozpocząłem prace nad nowym modułem GNSS. Tym razem wybór padł na zintegrowany z anteną moduł uBloxa SAM-M8Q.

Nowy moduł pod względem mechanicznym i elektrycznym jest identyczny z poprzednimi. W warunkach osiągalnych w biurze widzi do 20 satelitów z konstelacji GPS i GLONASS. Na poniższym obrazku pokazane są parametry jego pracy. Tak jak wcześniejsze moduły, posiada możliwość doposażenia go w magnetometr typu HMC5883 ale nie jest on obsługiwany przez nasze projekty, więc domyślnie oferowana jest wersja bez magnetometru. Posiada 1 LED sygnalizującą obecność zasilania. Dodatkowo po uzyskaniu FIX zaczyna ona przygasać co 1s na czas 100ms.

GNSS SAM-M8Qstatystyka SAM-M8Q

Kliknij w obrazki aby powiększyć

Z produkcją elektroniki jest tego typu problem że co pewien czas jakiś podzespół staje się nieosiągalny. Długi czas problematyczny był zakup super kondensatora podtrzymującego napięcie, ale pomimo czkawki w dostępności ciągle można go kupić. Natomiast teraz nagle wyschło źródło odbiorników GPS. Po zrobieniu przegladu rynku znalazłem podobny odbiornik, oparty na tym samym chipsecie, o podobnej antenie, więc i o podobnych spodziewanych osiągach. Właśnie niedawno wyprodukowałem pierwszą serię modułów GNSS opartych na tym odbiorniku:

moduł GNSS

Tak jak w poprzednim module tutaj też można mieć opcjonalny magnetometr HMC5883 (nie obsługiwany przez OSD+AP, ale czasami jest potrzebny do innych zastosowań). Przewidziałem też użycie super kondensatorów w innych obudowach, więc tym razem nie dam się łatwo zaskoczyć byle czym :-)

Nowością są 2 LEDy. Jeden z nich sygnalizuje obecność zasilania, drugi miganiem złapanie FIXa. Złącza i otwory montażowe są po staremu. Tak jak wcześniej moduł domyślnie jest oferowany w bezbarwnej koszulce termokurczliwej, ale może być włożony do obudowy Z-47.

System FPV powiększa się o kolejny czujnik, tym razem do pomiaru prędkości względem powietrza. Pomiar oparty jest na szwajcarskim czujniku MS4525D5AI001D, pierońsko drogim, ale najlepszym w swojej klasie. Na płytce jest układ zasilający pozwalający na pracę od 3,5 do 10V tak aby uniezależnić się od zmian napięcia na magistrali serw.
Wrzuciłem to do sklepu jako czujnik prędkości względem powietrza. Osobno można zamówić samą rurkę Pitota jako zapasową lub gdyby ktoś zdecydował się przekładać czujnik między modelami.
Czujnik ma domyślnie 25cm przewód z żółtą wtyczką do złącza I2C w OSD. Gdyby ktoś potrzebował inną długość to proszę o informację w komentarzu do zamówienia. Wężyk silikonowy do rurki Pitota ma 75cm. Trzeba go przeciać na 2 części, tak aby połączyć wyjścia ciśnienia całkowitego i statycznego z odpowiednimi portami w czujniku. Porty są opisane na płytce. Gdyby ktoś się pomylił to co najwyżej będzie miał ujemną prędkość na ekranie. Nie wiem jak Zbig to zrobił, ale potrafi policzyć pierwiastek z liczb ujemnych! (Dla niewtajemniczonych: prędkość jest pierwiastkiem z ciśnienia dynamicznego czyli różnicy całkowitego i statycznego). Niestety czujnik mierzy prędkość tylko w locie do przodu, nie działa na wstecznym ani w locie bokiem.
Obrazek

System FPVPo długich testach publikujemy kolejny komplet oprogramowania dla zespołu urządzeń wchodzacych w skład Systemu FPV. Na tą wersję składa się bardzo dużo drobnych udoskonaleń zamawianych przez użytkowników i wypracowanych w czasie eksploatacji.

Nowościami są możliwość dywersyfikacji sterowania RC z dwu odbiorników z wyjściami CPPM lub S-Bus. Nowa jest też metoda kalibracji czujnika prądu, pozwalająca na minimalizację błędów pomiaru.

Opis wszystkich zmian wersji 2.60 w języku angielskim można przeczytać w linkowanym tutaj dokumencie.

Artykuł o dywersyfikacji sterowania RC [EN]

Artykuł o kalibracji czujnika pradu [EN]

Pliki z nowym oprogramowaniem można pobrać z działu System FPV -> Do pobrania

Po wielu testach zwieńczonych trzema wersjami Release Candidate oddajemy w Wasze ręce nową wersję kompletu firmware i oprogramowania Systemu FPV. Główną ideą tej wersji jest zwiększenie automatyzacji obsługi lotu od planowania złożonej trasy po samodzielny start i lądowanie.

Najważniejsze cechy wersji 2.50 w punktach:

  • Dodano nowe tryby pracy i nowe składowe trasy,
  • Dodano wielosegmentowe trasy lotu,
  • Dodano wsparcie dla startu umożliwiające utrzymanie równego lotu pod zadanym kątem wznoszenia,
  • Dodano automatyczne lądowanie za zdefiniowanym lotnisku bez konieczności zaangażowania pilota,
  • Nowe opcje stabilizacji pochylenia i przechylenia
  • Dodano stabilizację kursu
  • Dodano monitor stanu pokazujący stan do 5 kanałów RC
  • Dodano widok historii zmiany wysokości
  • Dodano ignorowanie powrotu do bazy przez określony czas po zaniku sygnału RC

 

Szczegółowy opis nowej funkcjonalności znajdziecie w poniższych dokumentach (po angielsku):

Description of new functions in version 2.50

Takeoff in FPV System

Automated landing in FPV System

Routes in FPV System

Navigation modes in FPV System

 

Nowe pliki są do pobrania jak zwykle w dziale System FPV -> Do pobrania

 

Lataj bezpiecznie swoim UAV

Logowanie